Monday, March 30, 2009

Percayalah,Jalan Ini Benar

salam.

lame betul saya berehat,setelah menyangap.huhu.

afwan,ada beberapa perkara yang perlu saya pentingkan.

Kassim Ahmad,Zainah Anwar,Nurcholish Madjid,siapa sahaja yang sebaris dengan mereka.

Selalunya mudah menganggap Rasulullah itu tidak ma'sum,seorang manusia tanpa martabat,dan tidak jujur sepenuhnya dalam menyampai wahyu Allah.

Kassim Ahmad,tokoh golongan ati-hadith di Malaysia,dalam salah satu bukunya,Hadith:Jawapan Kepada Pengkritik telah mengatakan dalam AlQuran telah tertulis La Ilaha illaLLAH,sedang hadith menambah Muhammadur RasuluLLAH.

Salah satu daripada 20 hujjah golongan anti-hadith ialah bahawa apabila mengikut hadith,maka seseorang itu telah menyengutukan Allah,sedang Allah berfirman:

Patutkah aku hendak mencari hakim selain dari Allah ? [al-An’aam 6:114]


Jelas,masalahnya sebenarnya selain ketidakikhlasan dalam pencariannya,Kassim Ahmad mungkin tidak benar-benar memahami Al-Quran.

Sebenarnya,apabila seseorang itu berhakim kepada hadith,maka sebenarnya dia telah redha dengan hukum Allah.Mungkin akibat kurangnya kajian,maka golongan anti-hadith terlupa akan ayat-ayat berikut:

Dan Kami tidak mengutus seseorang Rasul pun melainkan supaya ia ditaati dengan izin Allah. [an-Nisaa’ 4:64]

Sesungguhnya orang-orang yang memberi pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhammad), mereka hanyasanya memberikan pengakuan taat setia kepada Allah; Allah mengawasi keadaan mereka yang memberikan taat setia itu (untuk membalasnya). [al-Fath 48:10]

Percayalah,teman-teman.Ini dan ini sahajalah jalan yang benar.Ikuti sunnah rasulmu,dan kitab tuhanmu.Pasti kau tidak akan sesat buat selamanya.

Say (O Muhammad to mankind): "If you (really) love Allah, then follow me (i.e. Muhammad), Allah will love you and forgive you your sins. And Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.'')Say: "Obey Allah and the Messenger.'' But if they turn away, then Allah does not like the disbelievers.)[Aali-Imran:31]

No comments: