Wednesday, February 2, 2011

Dia Selalu Ada.


Hidup,dunia.Kau berdepan kesukaran yang menggila.Ada saat-saatnya kau seolah-olah tertakdir untuk kalah,dan semua yang dilakukan terlihat salah.

Seorang manusia berdosa.Besar dosanya.Kemudian ia merasa tidak mampu selamat daripadanya.Kadang-kadang fikirannya naik menjahat,mengatakan yang dia sudah tidak dapat selamat,dan mengajak menjadi lebih khianat.Lalu dia terlihat tegar mengotorkan janji Tuhan mengenai syurga dan kemanisannya.Tunggu dulu.Jangan kau melulu.Dia bukan begitu.Dia cuma terperangkap dengan semalam yang silap.Fikirnya dia sudah menjadi pembiadab,dan dirinya sudah tiada harap.

Manusia yang terlihat hanyut,ada masanya tidak memilih menjadi hanyut.Ada masanya mereka tertewas,dan masalahnya mereka terus tertewas.

Ada juga manusia yang tertekan.Masalah terlalu banyak,terlalu membeban.Kalau kehidupan itu ruang bilik peribadi mereka,maka masalah yang dihadapi seoalah menghimpit diri ke hujung sudut.Dan setiap ikat jasad menjadi remuk dan merenyuk.

Percayalah,di mana ada masalah,di situ ada Tuhan.Dan masalah itu diciptakan supaya kau menjadi lebih hamba,lebih mendamba.Agar haus tikar sembahyangmu kerana sujud yang begitu asyik.

Allah itu berfirman:

Katakanlah : "Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang" (QS Az Zumar : 53)


Siapa kau?Pendosa yang tercelaka?Pemegang beban masalah dunia?Jangan berhenti berharap.Jangan hukum dirimu sebelum kau dihukum.Masalah itu hadiah,ia anugerah.Ia pendekat dirimu dengan Allah.

Percayalah,setiap kesusahan itu berakhirkan kegembiraan.

Setiap datangnya saat-saat yang kau tidak mahu bernafas lagi,ingatlah yang sebenarnya pencintamu sedang menguji.

Allah,rahmatkanlah.Hadiahkan kami yang tertewas dan terhimpit dengan segala kemudahan.

Bila berakhirnya semua ini,bila habis Kau menguji,hiaskan wajah-wajah berdosa dan berkerut ini dengan senyuman.


12 comments:

Melody said...

Dia memang selalu ada untuk kita. Adakah kita selalu ada untukNya? (Persoalan untuk diri saya sendiri, thanks sebab entri anda trigger soalan ini dalam diri)

shazleeshahazeman said...

betul Melody,marilah kita bersama-sama belajar.

doakan saya.

kudozu said...

Selalu manusia membuat dosa, bertaubat dan mengulang lagi. Allah itu Maha Pengampun, sampai akhirnya kah Dia mengampunkan dosa hambaNya itu?

mohon tunjuk ajar
-kudozu

shazleeshahazeman said...

salam kudozu.insyaAllahu taala.lagipun itu sahaja yang mampu kita lakukan.yang penting jangan putus harap terhadap Allah.

sabda rasul:

Dari Anas radhiallahu ‘anhu, ia berkata : Saya telah mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda : Allah ta’ala telah berfirman : “Wahai anak Adam, selagi engkau meminta dan berharap kepada-Ku, maka Aku akan mengampuni dosamu dan Aku tidak pedulikan lagi. Wahai anak Adam, walaupun dosamu sampai setinggi langit, bila engkau mohon ampun kepada-Ku, niscaya Aku memberi ampun kepadamu. Wahai anak Adam, jika engkau menemui Aku dengan membawa dosa sebanyak isi bumi, tetapi engkau tiada menyekutukan sesuatu dengan Aku, niscaya Aku datang kepadamu dengan (memberi) ampunan sepenuh bumi pula”. (HR. Tirmidzi, Hadits hasan shahih) [Tirmidzi no. 3540]

mohon tunjuk ajar juga.doakan saya.

http://coretantanpakertas.wordpress.com/2010/06/28/hadits-ke-42-dosa-selain-syirik-akan-diampuni/

Edy G-Minor said...

Ya Allah, janganlah masukkan kami dalam golongan yang lupa. Jika kami termasuk dalam golongan itu, maka kamilah orang-orang yang paling rugi, Ya Allah.

(aku selalu lupa, tapi mujur ada yang terus mengingatkan.)

shazleeshahazeman said...

amin ya Allah.

janna said...

salam... dia selalu ada untuk kita... alhamdulillah, terima kasih untuk entri yang sgt menarik ni.. bley sya copy and post kt blog sya?? -^^-

shazleeshahazeman said...

silakan janna.moga memberi manfaat dan kebaikan.

jangan lupa doakan saya ya.

Nur Hani Ramli said...

Dia selalu ada tapi kadang2 saya mencari Dia bila berada dalam keadaan sukar je..ceteknyee..

shazleeshahazeman said...

oh tidak salah hani.betullah tu.

tinggal lagi nak cari bila senang pula.

: )

ssyafika said...

Tp kadang2 kite xkuat..

shazleeshahazeman said...

ouh,kita manusia syafika.

selalunya kita memang tak kuat.

kerana itu perlu kita selalu mengharap dan mengadu lemah pada Allah.