Friday, August 10, 2012

ayuh,kayuh!

Sesungguhnya Ramadhan itu masih berbaki beberapa hari. Dan sesungguhnya kau masih bernafas lagi.

Dalam kandungan sepuluh malam terakhir,penuhkan hidupmu dengan dzikir. Dengan kesedaran yang dirimu maha fakir.

Beramal. Segeralah beramal. Ramadhan itu masih berbaki, dan kau masih bernafas lagi.

Pernah dengar kata nabi?

Dari Abu Hurairah ra  (bahwasanya) Rasulullah saw pernah naik mimbar kemudian berkata : Amin, Amin, Amin" Ditanyakan kepadanya : "Ya Rasulullah, engkau naik mimbar kemudian mengucapkan Amin, Amin, Amin?" Beliau bersabda.: Sesungguhnya Jibril 'Alaihis salam datang kepadaku, dia berkata :"Ya Allah jauhkanlah (dari) siapa yang mendapati bulan Ramadhan tapi tidak diampuni dosanya maka akan masuk neraka,  katakan "Amin", maka akupun mengucapkan Amin, "Ya Allah jauhkanlah (dari) siapa yang disebut namamu (Muhammad) dia tidak menjawab dengan bacaan Shalawat atasmu, kemudian meninggal dan masuk neraka katakan "Amin", maka akupun mengucapkan Amin, "Ya Allah jauhkanlah (dari) siapa saja yang masih memiliki Orang tua atau salah satu dari mereka,lalu ia meninggal dan masuk neraka, maka akupun mengucapkan Amin."

 [Hadits Riwayat Ibnu Khuzaimah 3/192 dan Ahmad 2/246 dan 254 dan Al-Baihaqi 4/204 dari jalan Abu Hurairah. Hadits ini shahih, asalnya terdapat dalam Shahih Muslim 4/1978.]

Dari itu pesatkan amal-amalmu. Jangan tunggu-tunggu. Istighfar sebanyaknya. Kau pasti pernah berdosa.

Jangan sampai menjadi seperti pendosa-pendosa yang diceritakan Allah,

[Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): “Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin”.

As-Sajdah:12.

Ayuh. Ramadhan masih berbaki. Kaupun bernafas lagi.

3 comments:

Siti Zafira said...

Saya 'terperasan' akan entri terbaru awak apabila melihat blogroll di blog saya.

Quite frankly, I was tickled pink when I read this entry (and other entries for sure). Taught us to appreciate little things in final days of Ramadan.

Your writing will always captivate the heart of every reader. ..and that's a special gift from Allah. InshaAllah..

Nota: Hurm.. Heard that you have posted article in ILuvIslam. Betul ke? Tak pernah terbaca pula. Maybe you can share with us; I mean what's the article title? :)

shazleeshahazeman said...

Salam zafira.

Saya juga baru 'terperasan' komen awak.

InsyaAllah,amin. Doakan saya kuat.

Ya,ada. A while ago. Tapi its the same article with the one i posted here. Rasanya awak dah baca, "Dia Selalu Ada".

Oh, thanks for all the encouragements.

Its you right?

:-)

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)